Naar het overzicht interviews
Merijn  de Monteur verkeersmaatregelen
Merijn de monteur verkeersmaatregelen

Interview met een monteur verkeersmaatregelen

Bij wat voor bedrijf werkt u? Wat doet dit bedrijf?

Traffic Service is gespecialiseerd in het aanpassen van de verkeersregels als er bijvoorbeeld aan de weg wordt gewerkt of als een stad feestviert omdat een voetbalclub heeft gewonnen. We zetten dan tijdelijk stoplichten neer of tijdelijke verkeersborden om een omleiding aan te geven. Wij plaatsen ook de blauwe borden boven de snelweg en verkeersborden voor de scheepvaart.

Wat voor werk doet u precies?

Ik plaats de tijdelijke borden voor omleidingen en wegwerkzaamheden. Ook pionnen op de snelweg als daar wordt gewerkt. Ik rij daarvoor het hele land door. Ik zit dus ook veel in de auto.

Hoe bent u bij dit beroep terecht gekomen?

Eerst werkte ik in de bouw, maar dat vond ik niet meer zo leuk. Via een uitzendbureau kwam ik hier terecht. Het sprak me meteen aan. Ik heb een bus van de zaak. Ik hou van autorijden. Dat vind ik heerlijk.

Wat is het mooiste aan uw werk?

Ik kom overal. Dat vind ik leuk, dus ik combineer mijn werk met mijn hobby. Vrachtwagenchauffeurs hoor je dit ook vaak zeggen. Ik zorg ervoor dat mensen aan de weg kunnen werken. En dat auto’s daarna weer door kunnen rijden. Ik vind mijn werk zo leuk dat ze thuis soms vinden dat ik te veel over mijn werk praat. “Nu weten we het wel”, zeggen ze dan.

Wat vindt u zelf het minst leuk aan uw werk?

Dat vind ik een moeilijke vraag. Alles is leuk aan mijn werk. Tijdelijke stoplichten plaatsen is misschien net wat minder leuk, maar dat hoort er gewoon bij. Ik klaag daar niet over.

Wat voor type mens moet je zijn om dit beroep goed te kunnen doen?

Je moet tegen chaos kunnen! Wat je aantreft op locatie is altijd een verrassing, bijvoorbeeld door het weer of de files. Daar moet je dan een oplossing voor verzinnen. Normaal werken mensen acht uur op een dag. Deze werktijden verschillen. Soms ben ik wat vroeger thuis, soms wat later. Ik hou juist van die afwisseling.

Wat is de meest voorkomende misvatting over uw werk?

Veel mensen denken dat wij heel zwaar werk doen en hele lange dagen maken. Dat laatste is soms wel waar. Het werk ter plekke valt reuze mee. Ik rij erheen, bekijk wat er moet gebeuren en plaats bijvoorbeeld verkeersborden borden en pionnen. Daarna ga ik weer door naar de volgende klus. Voor mij voelt autorijden ook niet als werk. Dus ik vind het wel relaxed allemaal.

Op welke manieren kan je in dit beroep nog bijleren, specialiseren of verder groeien?

Ik ben nu vakman basis en binnenkort word ik vakman gevorderd. Je kunt je specialiseren in verschillende afdelingen van montage, bijvoorbeeld de grijze vangrails plaatsen, het monteren van de blauwe borden boven de weg. Je kunt planner worden of een kantoorbaan als je dat zou willen.

Hoe ziet u zelf de toekomst van uw beroep voor zich?

Dit werk blijft altijd nodig. Tenzij er alleen nog zelfsturende auto’s rondrijden. Die houden uit zichzelf rekening met omleidingen en hebben dus geen borden nodig. Dan wordt het werk anders, maar voorlopig zie ik dat niet gebeuren.

Wat zou u verder nog willen zeggen tegen scholieren die later dit werk willen doen?

Kom een week op snuffelstage! Ik kan het nog zo mooi vertellen, maar je moet het zelf voelen en ervaren. Iedereen die dit werk doet, zweert bij de vrijheid op de weg. Dus als je dat aanspreekt is dit misschien iets voor jou.

Beroepsoverzicht monteur verkeersmaatregelen