Naar het overzicht interviews
Shirley  de Tankstationmedewerker
Shirley de tankstationmedewerker

Interview met een tankstationmedewerker

Bij wat voor bedrijf werkt u? Wat doet dit bedrijf?

Ik werk bij een tankstation. Bij ons kunnen gasten terecht voor brandstof, autowassen en stofzuigen. Ook kunnen zij naar onze winkel komen voor heerlijke, vers gemaakte broodjes en koffie. Wij verkopen ook andere dingen, zoals motorolie, chips en drankjes.

Wat voor werk doet u precies?

Geen dag is hetzelfde. Ik werk in wisselende diensten: vroeg, tussen of laat. Als ik een ochtenddienst draai, zorg ik ervoor dat alles in de bakkerij goed is voorbereid. Zodra mijn collega de tweede ochtenddienst start, maken we buiten alles netjes, maken de wasstraat klaar voor gebruik en vullen samen de winkel. Je zorgt er altijd voor dat je klaar staat voor de gast. Je helpt met het afrekenen van de brandstof en je maakt een heerlijke lunch voor ze klaar.

Hoe bent u bij dit beroep terecht gekomen?

Het leek mij altijd al leuk om bij een tankstation te werken. Het is zo afwisselend! En ik krijg veel energie van het contact met mensen. Ook zijn de wisselende diensten goed te combineren met mijn gezinsleven.

Wat is het mooiste aan uw werk?

Dagelijks zie je honderden mensen waar je leuk contact mee hebt.

Wat vindt u zelf het minst leuk aan uw werk?

De prullenbakken buiten legen als het regent…

Wat voor type mens moet je zijn om dit beroep goed te kunnen doen?

Je moet stressbestendig en flexibel zijn, want je hebt elke dag een paar piekuren en een aantal uren dat je juist minder klanten hebt. Als het rustig is, heb je tijd voor je andere werkzaamheden. Ook moet je het leuk vinden om gasten blij te maken.

Wat is de meest voorkomende misvatting over uw werk?

Er komt een hoop bij ons werk kijken. Meer dan mensen denken! Vaak denkt men dat wij alleen brandstof afrekenen, maar dit is maar een klein deel van onze functie. Veel van onze tijd gaat zitten in het bereiden van broodjes en koffie. Ook weten mensen vaak niet dat wij zelf alles schoon en netjes houden, inclusief de wasstraat. En dat wij klanten echt kunnen adviseren en de veiligheid op het tankstation helpen bewaken.

Op welke manieren kan je in dit beroep nog bijleren, specialiseren of verder groeien?

Er zijn diverse trainingen, verplicht en vrijwillig. Soms is dat online, soms op de werkvloer of in een klaslokaal. Zo leer je meer over de verschillende producten, gastvrijheid en veiligheid op het tankstation. Ook kan je doorgroeien tot specialist, bakkerijmanager of stationsmanager.

Hoe ziet u zelf de toekomst van uw beroep voor zich?

Vroeger draaide het op het tankstation vooral om het verkopen van brandstof en artikelen uit de winkel. Tegenwoordig is het maken van broodjes en koffie erbij gekomen. Ik denk dat dit in de toekomst nog belangrijker wordt. Ook zie je dat er steeds meer stations zijn met elektrische laadpalen. Elektrisch laden duurt even, dus gasten gebruiken het tankstation ook als plek om te pauzeren.

Wat zou u verder nog willen zeggen tegen scholieren die later dit werk willen doen?

Het is een leuke en afwisselende baan! Ik werk in een team van collega’s met hele verschillende achtergronden. Er is niet één specifieke studie die je hiervoor opleidt. Je kunt bijvoorbeeld een mbo-opleiding tot verkoper of gastheer/gastvrouw volgen. Sommigen beginnen zelfs al met werken op een tankstation naast hun opleiding, als bijbaan. Je kunt dus al vroeg ervaring opdoen. Maar je opleiding is niet het belangrijkste. Je moet het vooral leuk vinden om mensen enthousiast op weg te helpen!

Beroepsoverzicht tankstationmedewerker