Naar het overzicht interviews
Ylinde  de Setdresser
Ylinde de setdresser

Interview met een setdresser

Bij wat voor bedrijf werkt u? Wat doet dit bedrijf?

Ik werk als zelfstandige en word ingehuurd door filmproductiebedrijven. We werken dan samen in een team; het Art Department. Dit team bestaat minimaal uit iemand die de sets ontwerpt (production designer), iemand die zorgt dat alle voorwerpen worden gekocht en aanwezig zijn op de set (rekwisiteur) en iemand die er tijdens het draaien voor zorgt dat de set er op beeld er goed uitziet en de acteurs met de juiste voorwerpen acteren (setdresser).

Wat voor werk doet u precies?

Een gemiddelde werkdag bestaat voor mij niet. Elke dag is anders. Je kunt je voorstellen dat een ‘crime scene’ na een schietpartij bij Flikken Maastricht zorgt voor een totaal andere werkdag dan een bruiloftsscène uit een romantische komedie.

De dag begint altijd wel met het uitladen van mijn auto. Ik heb een hoop gereedschap en ander materiaal bij me. Ik zorg dat ik de set heb gezien en overleg met de rekwisiteur over de spullen van die dag. Er worden meerdere scènes op een dag gefilmd. We beginnen met het doorlopen van een scène, zodat de regisseur aan iedereen kan laten zien wat de acteurs in de set gaan doen. Dan wordt besloten hoe dit gefilmd gaat worden. Daarna gaat iedereen aan de slag om dat eerste plaatje goed te maken. Ik sjouw en verplaats heel veel dingen, maak nog even schoon (vieze ramen staan niet mooi op beeld), hang nog een schilderijtje op en zet een plant in de hoek.

De cameraman of -vrouw en de regisseur zijn altijd de baas over het plaatje. Zij kunnen mij aansturen als ze iets anders willen zien. Dit riedeltje herhaalt zich de hele dag door, tot ik de auto weer in kan laden.

Hoe bent u bij dit beroep terecht gekomen?

Ik ben er ingerold. Via via kwam dit op mijn pad. Ik heb er niet voor gestudeerd. Aan de Nederlandse filmacademie kun je wel studeren voor production designer.

Wat is het mooiste aan uw werk?

Ik ga elke dag met een glimlach naar huis. Elke dag voelt een beetje als spelen in de speeltuin met het leukste speelgoed. Er is altijd heel veel lol op de set. We werken met een groot team. We maken lange dagen, er is lekker eten en het is heel gezellig. Elke dag is totaal anders; ik verbaas me elke dag over waar ik dan weer terecht ben gekomen. Ik ben op de meest bijzondere locaties en de gaafste sets. Het ene moment sta ik ijsjes te scheppen, het volgende moment nep bloed op een muur te smeren en dan weer een vaas kapot te gooien.

Wat vindt u zelf het minst leuk aan uw werk?

De lange dagen zijn soms lastig. Een draaidag is tien uur, maar ik ben een uur van tevoren aan het opstarten en een uur na het filmen aan het opruimen. Dan nog wat reistijd erbij, want je draait door het hele land. Thuis bereid ik altijd de volgende dag nog goed voor. Veel tijd om na het werk nog iets te doen is er dus niet! Maar ik heb er weinig last van. Ik werk graag lange dagen; ik ga op in mijn dag!

Wat voor type mens moet je zijn om dit beroep goed te kunnen doen?

Enthousiast, hardwerkend, goed kunnen improviseren, en makkelijk met mensen kunnen omgaan. Het werk gaat heel erg snel en je moet dus ook vlot kunnen schakelen. Het is belangrijk om creatief te zijn. Maar iemand anders bepaalt of het mooi is, dus soms moet je iets waar je zelf tevreden over was toch anders doen.

Wat is de meest voorkomende misvatting over uw werk?

Dat ik ook iets met kleding doe. Dat is niet zo! Daar is het kostuumteam voor en een kleedster.

Er zijn heel veel dingen waarvan niemand verwacht dat ze onderdeel zijn van mijn werk. Als je een film of een serie kijkt valt mijn werk ook niet altijd op. Dat betekent vaak dat ik het goed heb gedaan! De set is namelijk ondersteunend en speelt niet de hoofdrol.

Bovendien is mijn werk een stuk fysieker dan mensen denken. Ik verplaats vaak zware dingen.

Op welke manieren kan je in dit beroep nog bijleren, specialiseren of verder groeien?

Het televisielandschap verandert van kabel (je kijkt wat er op dat moment op tv is) naar on demand (je kunt programma’s kijken wanneer je dat wilt). Maar er moeten nog steeds programma's voor gemaakt worden. Setdressers blijven dus nodig!

Verder denk ik dat ook de behoefte aan goede films blijft bestaan. Wel wordt er op technologisch vlak steeds meer mogelijk, waardoor bijvoorbeeld explosies pas achteraf in de nabewerking worden toegevoegd en niet meer op de set plaatsvinden. Maar gelukkig draaien we nog genoeg gave stunts, explosies en schietpartijen!

Hoe ziet u zelf de toekomst van uw beroep voor zich?

Technologische ontwikkelingen gaan snel. Digitale animatie en ‘green screens’ zullen steeds goedkoper worden. Met ‘green screens’ bedoel ik de groene schermen die we gebruiken om een andere achtergrond te realiseren. Deze zullen dus steeds meer gebruikt worden, hoewel dat ook al jaren gaande is.

Daarnaast verandert het televisielandschap van kabel (je kijkt wat er op dat moment op tv is) naar on demand (je kunt programma’s kijken wanneer je dat wilt). Maar er moet nog steeds context voor gemaakt worden. Ik denk dat de behoefte aan goede films wel blijft bestaan.

Wat zou u verder nog willen zeggen tegen scholieren die later dit werk willen doen?

Het is een superleuk vak. Ik zeg: doen! Er zijn veel verschillende disciplines binnen de filmindustrie, je moet even uitzoeken wat bij je past. Ga stages lopen op filmsets zodat je het van dichtbij kunt bekijken.

Beroepsoverzicht setdresser