Naar het overzicht interviews
Herold  de Medewerker reclamebureau
Herold de medewerker reclamebureau

Interview met een medewerker reclamebureau

Bij wat voor bedrijf werkt u? Wat doet dit bedrijf?

Ik werk bij een reclamebureau. We maken bijvoorbeeld websites, sociale media, folders, flyers, reclamefilmpjes of radiospotjes voor bedrijven.

Wat voor werk doet u precies?

Eerst gaan we met de klant in gesprek. We vragen wie ze zijn, wat ze doen, wat ze belangrijk vinden, wie hun doelgroep is, enzovoort. Vervolgens gaan we nadenken (brainstormen) over hoe we zo’n bedrijf of organisatie dan herkenbaar kunnen maken. We denken na over kleuren, de manier van schrijven, de stijl van communiceren, en nog veel meer. Dit werken we dan uit in een voorstel.

Het voorstel laten we aan de klant zien. We vragen of hij zich hierin herkent. Als de klant het mooi vindt, gaan we het verder uitwerken en kan hij er reclame mee maken.

Hoe bent u bij dit beroep terecht gekomen?

Ik heb het bedrijf van mijn ouders overgenomen.

Wat is het mooiste aan uw werk?

We komen met allerlei soorten bedrijven en mensen in aanraking. En we mogen heel creatief denken en maken mooie dingen.

Wat vindt u zelf het minst leuk aan uw werk?

Soms wil de klant snel dingen hebben. Dat geeft wel eens druk.

Wat voor type mens moet je zijn om dit beroep goed te kunnen doen?

Je moet een beetje gek zijn, openstaan voor alles om je heen, creatief durven zijn en je kunnen inleven in een ander.

Op welke manieren kan je in dit beroep nog bijleren, specialiseren of verder groeien?

Er zijn heel veel mogelijkheden. Je kunt naar beurzen gaan waar je inspiratie kunt opdoen. Je kunt je ook gaan specialiseren in bepaalde computerprogramma’s waarmee we werken. En je kunt je verder verdiepen in marketing of branding. Branding betekent dat je nadenkt over hoe je een merk in de markt gaat zetten.

Hoe ziet u zelf de toekomst van uw beroep voor zich?

Voor bedrijven blijft het belangrijk zich te onderscheiden. Er zal steeds meer online gebeuren; video’s en social media worden bijvoorbeeld steeds populairder. Daarbij kan ik me voorstellen dat bedrijven steeds meer zelf kunnen, omdat daar allerlei mogelijkheden voor komen.

Wat zou u verder nog willen zeggen tegen scholieren die later dit werk willen doen?

Ga aan de slag met Adobe. Probeer jezelf zoveel mogelijk de programma’s Photoshop, Illustrator en InDesign aan te leren. Dit ‘gereedschap’ helpt je bij het uiten van je creativiteit.

Ook: trek eropuit, laat je inspireren, ga naar musea, bekijk de kunst, leer van andere culturen, bekijk de schoonheid van andere landen, proef dingen en laat de smaken je prikkelen, laat vormen en kleuren je raken en gebruik dat allemaal in je eigen werk.

Dit is een prachtig vak waar je alle kanten mee op kunt.

Beroepsoverzicht reclamemaker