Naar het overzicht interviews
Tess  de Receptionist
Tess de receptionist

Interview met een receptionist

Bij wat voor bedrijf werkt u? Wat doet dit bedrijf?

Ik werk bij een vakantiepark. Ik ben hier een medewerker op de receptie.

Wat voor werk doet u precies?

Achter de receptie heb je veel werkzaamheden. Deze variëren heel erg. Zo kan je de telefoon aannemen, de mail beantwoorden, gasten in- en uitchecken, meldingen van gasten aannemen of een boeking in orde maken aan de balie. Elke werkdag is het wel weer een verrassing!

Hoe bent u bij dit beroep terecht gekomen?

Ik ben begonnen met stagelopen binnen het bedrijf, ook op de receptie. Het is me zo bevallen dat ik er nog bleef werken voor de vakantie.

Wat is het mooiste aan uw werk?

Het mooiste aan mijn werk is om gezinnen hier met een fijn gevoel en een heerlijke vakantie weg te zien gaan.

Wat vindt u zelf het minst leuk aan uw werk?

Het minst leuke aan mijn werk is als mensen geïrriteerd reageren op een bepaalde regeling waar wij ons aan moeten houden.

Wat voor type mens moet je zijn om dit beroep goed te kunnen doen?

Om het beroep goed te doen, moet je het leuk vinden om in contact te zijn met de mensen. Je moet het geen probleem vinden om een tussenpersoon te zijn in geval van een probleem of klacht.

Wat is de meest voorkomende misvatting over uw werk?

Niet iedereen beseft dat je sterk in je schoenen moet staan voor dit werk. Gasten zijn tegenwoordig veeleisend, gedurfd en hebben niet altijd respect voor ‘een meisje achter de balie’.

Het is een vooroordeel dat je steeds hetzelfde doet en het niet uitdagend is. Waarschijnlijk verschilt dit wel per locatie en per seizoen. Bij ons is het belangrijk dat je alles weet over het park en hoe alles in z’n werk gaat. Je hebt veel verschillende taken en moet allerlei problemen oplossen en dingen regelen. En omdat je veel met seizoenskrachten werkt en het park erg groeit, verandert er iets jaar wel weer iets.

Op welke manieren kan je in dit beroep nog bijleren, specialiseren of verder groeien?

Je bent nooit uitgeleerd. Zo kun je nog groeien in het onderhouden van de social media-platformen bijvoorbeeld.

Hoe ziet u zelf de toekomst van uw beroep voor zich?

Dit beroep is voor mijn gevoel tijdloos. De receptie is het eerste contactpunt met de gast en dat is dus superbelangrijk. Bepaalde dingen zullen wel geautomatiseerd worden, maar het beroep blijft naar mijn gevoel hetzelfde.

Wat zou u verder nog willen zeggen tegen scholieren die later dit werk willen doen?

Ben je geïnteresseerd in de toeristische sector? Neem eens een kijkje bij een bedrijf. Zo kan je er een beter beeld van krijgen. De branche is heel breed en er is veel variatie. Maar ook in andere branches kun je natuurlijk als receptioniste aan de slag.

En wees je ervan bewust dat je vooral in de vakanties en in de weekenden werkt. Dus de dagen waarop je normaal gesproken vrij was, zijn dan juist je werkdagen.

Beroepsoverzicht receptionist