Naar het overzicht interviews
Jolien  de Medewerker versafdeling
Jolien de medewerker versafdeling

Interview met een medewerker versafdeling

Bij wat voor bedrijf werkt u? Wat doet dit bedrijf?

Bij een supermarkt. We verkopen ‘goed eten, voor iedereen, elke dag’.

Wat voor werk doet u precies?

Op de versafdelingen ben je bezig met het verwerken van producten. Denk aan het snijden van brood en vleeswaren. Je helpt ook klanten en je bereidt dingen voor de volgende dag voor. We bakken brood en broodjes, maken alles schoon. Ook ben je bezig met het beheren van de voorraad met het automatisch bestelsysteem. Tenslotte probeer je de producten verrassend te presenteren.

Hoe bent u bij dit beroep terecht gekomen?

Na de middelbare school heb ik de middelbare detailhandelschool gedaan. Ik had toen al een bijbaantje in de supermarkt. In de loop der jaren heb ik alle afdelingen binnen de supermarkt doorlopen. Van slagerij, naar kaas, vleeswaren, toen brood, kruidenierswaren en kassa.

Wat is het mooiste aan uw werk?

Als een klant met een goed gevoel naar buiten gaat. Ook is het leuk om samen met de collega’s in je team doelen te stellen en te behalen. We werken met 75 medewerkers binnen deze winkel en er zijn met grote regelmaat nieuwe collega’s die ingewerkt moeten worden. Het is enorm leuk om deze collega’s te enthousiasmeren en motiveren zodat ze beter worden en het werk nog leuker gaan vinden.

Wat vindt u zelf het minst leuk aan uw werk?

Er zijn niet echt minder leuke dingen aan het werk. Misschien dat klanten ook weleens boos kunnen worden.

Wat voor type mens moet je zijn om dit beroep goed te kunnen doen?

Je moet een teamspeler zijn en sociaal. Ook moet je om kunnen gaan met veranderingen.

Wat is de meest voorkomende misvatting over uw werk?

De meeste mensen denken dat er buiten kassawerk en het vakkenvullen niet veel functies zijn binnen een supermarkt. Dat is totaal niet waar! Er zijn functies op verschillende niveaus; van vulploegmedewerker tot bedrijfsleider met je eigen winkel. Bovendien komen zaken als leiderschap, psychologie, commercie en ICT bij meerdere functies aan bod.

Op welke manieren kan je in dit beroep nog bijleren, specialiseren of verder groeien?

We moeten de verantwoordelijkheden verdelen, omdat we tegenwoordig twaalf uur per dag, zeven dagen per week en 363 dagen per jaar geopend zijn. Ook medewerkers die nog jong zijn en er kort werken, maar wel laten zien dat ze het in zich hebben, mogen daarom al wat leidinggeven.

Verder heeft deze supermarkt een opleidingshuis met zeer veel diverse opleidingen. Van assortimentstrainingen (denk aan wijn, brood, kaas-vleeswaren, bier), trainingen veiligheid, BHV, tot leiderschapstrainingen op diverse niveaus.

Hoe ziet u zelf de toekomst van uw beroep voor zich?

We zullen meer en meer toe kruipen naar de horeca. Daarmee bedoel ik dat ik verwacht dat klanten steeds meer in de supermarkt in plaats van thuis gaan eten en drinken. Gastheerschap en passie voor goed eten wordt dus nog belangrijker.

Wat zou u verder nog willen zeggen tegen scholieren die later dit werk willen doen?

Ga eens een dag meelopen in een supermarkt. Je ziet dan dat er veel meer te doen is dan alleen vakken vullen of achter de kassa zitten. Er zijn vele doorgroeimogelijkheden. Je bent veel met je handen bezig, maar je kunt ook bezig zijn met de financiële kant, het bestuur en de sociale kant (omdat we met zo’n groot team werken). Een tip is om met medewerkers van verschillende niveaus in de supermarkt te praten. Zo kun je uitzoeken of je het leuk vindt om in de supermarkt te werken.

Beroepsoverzicht medewerker versafdeling