Naar het overzicht interviews
Luci  de Bestuurssecretaresse
Luci de bestuurssecretaresse

Interview met een bestuurssecretaresse

Bij wat voor bedrijf werkt u? Wat doet dit bedrijf?

Ik werk bij een gemeente in Noord-Holland. Gemeentes zijn verantwoordelijk voor het reilen en zeilen binnen de gemeente en voor het welzijn van haar burgers.

Wat voor werk doet u precies?

Ik ben de secretaresse van de burgemeester van mijn dorp. Ik beantwoord alle telefoontjes en mails die binnenkomen voor de burgemeester. Die belletjes en mails gaan bijvoorbeeld over het maken van een afspraak, openingen van gebouwen en activiteiten binnen de gemeente. Ook overleg ik met ambtenaren, de politie en de brandweer.

Daarnaast regel ik koninklijke onderscheidingen. Bijvoorbeeld een medaille voor iemand die zich jarenlang heeft ingezet voor andere mensen.

Hoe bent u bij dit beroep terecht gekomen?

Ik ben op mijn 17e bij de gemeente gaan werken. In de avonden heb ik opleidingen gevolgd. Inmiddels ben ik alweer 39 jaar secretaresse.

Ik heb altijd interesse gehad voor de politiek in mijn gemeente. Mijn vader maakte me enthousiast. Hij was zelf ook politiek betrokken.

Wat is het mooiste aan uw werk?

Het is fijn als iedereen, ook ik, tevreden is met het resultaat van mijn werk.

Wat vindt u zelf het minst leuk aan uw werk?

Sommige mensen moet ik vertellen dat ze geen afspraak met de burgemeester kunnen krijgen. Ze zijn dan teleurgesteld en dat is vervelend. Gelukkig gebeurt dat niet vaak.

Wat voor type mens moet je zijn om dit beroep goed te kunnen doen?

Je moet betrokken, gemotiveerd en ondersteunend zijn.

Wat is de meest voorkomende misvatting over uw werk?

Een misvatting is dat sommige mensen denken dat ze altijd een afspraak kunnen maken met de burgemeester. Vaak vinden ze dat ze recht hebben op een gesprek met de burgemeester, of met een wethouder. Bijvoorbeeld omdat ze op hem gestemd hebben. Of omdat ze denken dat de mening van een burgemeester of wethouder anders is dan de mening van degene met wie ze eerder contact hadden. Het gaat vaak om personen die geen (bouw)vergunning hebben gekregen. Maar helaas is het niet zomaar mogelijk om een afspraak met de burgemeester te maken.

Op welke manieren kan je in dit beroep nog bijleren, specialiseren of verder groeien?

Het beroep verandert nog steeds. Alles gaat veel meer digitaal en daar moet je je in blijven verdiepen. Zeker als je met jongere mensen werkt, want je wilt weten hoe alles werkt.

Hoe ziet u zelf de toekomst van uw beroep voor zich?

Ik denk dat het beroep niet verdwijnt. Gemeenten blijven bestaan en de bestuurders zullen altijd ondersteuning nodig blijven hebben. Misschien zullen er wel wat minder bestuurssecretaresses zijn dan nu.

Wat zou u verder nog willen zeggen tegen scholieren die later dit werk willen doen?

Werken bij een gemeente is heel erg leuk. Het is afwisselend en je hebt heel veel contact met collega’s en inwoners.

Beroepsoverzicht medewerker secretariaat