Naar het overzicht interviews
Rick  de Grondwerktuigkundige/vliegtuigmonteur
Rick de grondwerktuigkundige/vliegtuigmonteur

Interview met een grondwerktuigkundige/vliegtuigmonteur

Bij wat voor bedrijf werkt u? Wat doet dit bedrijf?

Ik werk bij een Nederlandse luchtvaartmaatschappij. We vliegen per jaar zo’n 9 miljoen passagiers naar hun vakantie- en zakenbestemming. Daarnaast worden we ook wel eens door bedrijven ingehuurd om hun personeel of zakenrelaties naar bijzondere bestemmingen te vliegen.

Wat voor werk doet u precies?

Ik ben grondwerktuigkundige (GWK). Samen met collega’s onderhoud ik vliegtuigen. In onze hangaar op Schiphol-Oost voeren we voornamelijk periodiek onderhoud uit. Van het vervangen van een hele motor tot het inspecteren van de stoelen in de cabine. Tussen de vluchten door moeten we de vliegtuigen ook inspecteren en storingen oplossen. Dit doen we op onze thuisbases in Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven.

Hoe bent u bij dit beroep terecht gekomen?

Ik ben met dit werk in aanraking gekomen door kennissen van vroeger. Zij werkten destijds bij Fokker in Hoogerheide (West-Brabant). Daar heb ik mijn opleiding gevolgd aan het Aircraft Maintenance and Training School. Dit is overigens gewoon een MBO 4-opleiding waarbij natuur- en wiskunde erg van belang zijn.

Wat is het mooiste aan uw werk?

Geen dag is het hetzelfde. De ene dag ben je aan het werk in de hangaar, lekker warm en droog. De volgende dag sta je ergens op Schiphol aan de gate een vliegtuig te inspecteren of ben je ‘ineens’ onderweg naar het buitenland om een kapot vliegtuig te repareren.

Wat vindt u zelf het minst leuk aan uw werk?

Het sleutelen aan een vliegtuig is echt iets anders dan het sleutelen aan je brommer. Bij vliegtuigonderhoud komt stiekem een hoop administratie kijken. Álles wat je bijvoorbeeld vervangt aan een vliegtuig moet gedocumenteerd worden. We willen namelijk alles weten van zo’n vliegtuig, ook al is het 15 jaar geleden gebeurd. Deze administratie is soms wel eens vervelend, maar net zo belangrijk als het onderhoud zelf.

Wat voor type mens moet je zijn om dit beroep goed te kunnen doen?

Het is belangrijk dat je samen kunt werken, maar je moet ook zelfstandig kunnen werken. We houden van precies werken en je moet goed met regels en richtlijnen om kunnen gaan. Daarnaast is het erg belangrijk dat je een goed verantwoordelijkheidsgevoel hebt. Verder is gezelligheid ook belangrijk!

Wat is de meest voorkomende misvatting over uw werk?

Als vliegtuigtechneut ben je ook de loodgieter van het vliegtuig. Dat houdt dus in dat wanneer een toilet verstopt raakt, jij diegene bent die hem mag ontstoppen. Daar staan mensen vaak niet bij stil.

Op welke manieren kan je in dit beroep nog bijleren, specialiseren of verder groeien?

Wanneer je het mbo-diploma hebt behaald (en het liefst nog het PART-66 diploma), kan je beginnen in de luchtvaart als basismonteur. Gedurende je loopbaan kan je jezelf gaan specialiseren in bepaalde vliegtuigtypes waardoor je bevoegd wordt om zelfstandig te sleutelen.

Hoe ziet u zelf de toekomst van uw beroep voor zich?

Momenteel is er wereldwijd een groot tekort aan vliegtuigtechneuten en dit zal de komende jaren alleen maar toenemen.

Wat zou u verder nog willen zeggen tegen scholieren die later dit werk willen doen?

Wanneer je kiest voor een baan als vliegtuigtechneut, kies je voor een vak dat letterlijk nooit stil staat. Er zijn altijd nieuwe dingen te leren.

Doe op school wat extra je best voor wiskunde, natuurkunde en Engels. Deze vakken zijn op de opleiding best belangrijk. Mocht je nou iets in de techniek willen doen, maar weet je nog niet wat? Kies dan sowieso voor de opleiding vliegtuigtechniek. Op deze opleiding word je zo breed opgeleid dat, mocht je niet verliefd worden op de luchtvaart, je bijna alle kanten op kunt in de techniek. Van treinen en schepen tot kerncentrales en windmolens. Met het diploma Vliegtuigtechnicus op zak verzeker je jezelf van een baan voor de rest van je loopbaan.

Beroepsoverzicht grondwerktuigkundige