Naar het overzicht interviews
Irma  de Apothekersassistente
Irma de apothekersassistente

Interview met een apothekersassistente

Bij wat voor bedrijf werkt u? Wat doet dit bedrijf?

Ik werk bij een apotheek. We verstrekken medicijnen aan klanten.

Wat voor werk doet u precies?

Iedere morgen beginnen we met het opruimen van de medicijnen die in de vroege ochtend bezorgd zijn. Dit zijn nieuwe voorraden en medicijnen die zijn nageleverd. Daarna leggen we iets klaar voor een cliënt. We sturen hem of haar een mailtje dat het klaarligt.

Ook krijgen we de hele dag digitaal recepten doorgestuurd van de huisarts en het ziekenhuis. Die recepten maken we zoveel mogelijk meteen klaar. Bij vragen of onduidelijkheden hebben we contact met de huisarts of specialist.

Verder beantwoord je tussendoor telefoontjes en help je klanten aan de balie met een recept of met advies. Aan het einde van de dag worden de bestellingen verzonden en gecontroleerd.

Hoe bent u bij dit beroep terecht gekomen?

Na de havo wilde ik graag laborante worden. Helaas had ik geen natuurkunde in mijn pakket, dus dat viel af. Mijn keuze viel toen op apothekersassistente. Wij hadden geen beroependag of iets dergelijks; je moest zelf een beetje kijken wat je leuk vond.

Wat is het mooiste aan uw werk?

Als ik tevreden klanten heb gehad. Of als een moeilijke klant die wat boos binnenkomt toch tevreden de deur uitgaat. Het klantcontact is echt het leukste!

Wat vindt u zelf het minst leuk aan uw werk?

De vele regels die zijn opgelegd door de zorgverzekeraars maken ons werk echt minder leuk.

Wat voor type mens moet je zijn om dit beroep goed te kunnen doen?

Je moet enthousiast, nauwkeurig en sociaal zijn. En je moet je goed kunnen inleven in anderen.

Wat is de meest voorkomende misvatting over uw werk?

Dat we alleen maar doosjes schuiven. Dat is dus echt niet zo! Ook weet niet iedereen dat we zo veel contact hebben met artsen en specialisten. Dat het saai zou zijn is ook een vooroordeel. Dat is absoluut niet waar; iedere dag is weer anders en nooit saai.

Op welke manieren kan je in dit beroep nog bijleren, specialiseren of verder groeien?

Ieder jaar zijn er verplichte nascholingen die we moeten volgen. Verder groeien kan op vele manieren. Je kunt doorleren voor manager, farmaceutisch consulente, enzovoort.

Hoe ziet u zelf de toekomst van uw beroep voor zich?

Ik zie ons beroep nog wel hetzelfde blijven. Wel denk ik dat we steeds meer ‘papiervrij’ gaan werken. Steeds meer gaat via de computer.

Wat zou u verder nog willen zeggen tegen scholieren die later dit werk willen doen?

Dat het echt een heel leuk beroep is en nooit saai. De dagen zijn te kort! Je denkt nooit: ‘kan de tijd wat sneller?’. Wij hebben een ontzettend gezellig team waarmee we veel leuke uitjes doen.

Beroepsoverzicht apothekersassistent